Avanai

Katy says

  • 9 januari, 2012 06:14

Det är kanske lite för tidigt att uttala sig än, men än så länge mår jag betydligt bättre än jag gjorde vid samma tid när jag väntade Björn. Jag kommer inte ihåg hur illa foglossningen var i vecka 31 med Björn, men jag vet att jag redan hade använt stödbälte en tid, behövde extra kuddar för att stötta mage och höfter i sängen, och att värken sakta men säkert blev värre ju längre jag kom i graviditeten.

Den här gången dök foglossningen upp lite tidigare, men har å andra sidan hållit sig väldigt lugn och har inte blivit värre alls på många veckor nu. Med undantag av enstaka tillfällen kan jag gå och röra mig som jag vill (men inte springa eller hoppa), sova i vilken ställning jag vill utan stödkuddar och även om jag har lite ont nästan hela tiden är smärtnivån väldigt låg. Det känns underbart, och jag tar själv åt mig hela äran. Den här gången har jag nämligen tränat målmedvetet redan innan jag blev gravid för att stärka höfter, rygg och bäckenbotten.

En liten del av äran borde dock gå till Katy Bowman, som har lärt mig hur jag ska träna. Hennes blogg Katy says om hur kroppens position, hållning och hur man använder den påverkar hälsan har till viss del revolutionerat mitt liv. Hon menar att problem som foglossning, framfall, urinläckage, ryggvärk mm inte alls är naturliga följder av att vara gravid och föda barn, utan beror på att vi har fel hållning, fel skor och sitter stilla för mycket. Redan långt innan jag blev gravid använde jag hennes övningar för att lindra mensvärk och slippa huvudvärk i slutet av arbetsdagen (som jag brukade ha flera gånger i veckan) och blev alldeles förbluffad över vilka fantastiska resultat jag fick.

En av de jobbigaste aspekterna av foglossning förra gången var att den var så oförutsägbar. Jag kunde gå från fullständigt handikappad till nästan smärtfri eller tvärtom över en natt och inte ha en aning om vad det berodde på. Den här gången är jag mycket mer medveten om hur kroppen fungerar och ser tydligt hur för mycket stillasittande eller stress ökar värken och hur Katys styrke- och stretchövningar lindrar och förebygger den. Det känns bra att inte vara hjälplös inför smärtan jämfört med förra gången då barnmorskan sa till mig ”nej det går inte att göra något åt foglossning” och gav mig en lång lista på rörelser jag skulle undvika.

Jag kan rekommendera det här inlägget om man vill läsa mer om graviditet och förlossning och hur man kan påverka själv. Sedan är det bara att surfa runt och inte låta sig avskräckas av långa blogginlägg på engelska. De är en guldgruva!

Kommentera